Sözleşme imzalamadan önce tüketiciye 24 saat verilmelidir.

• 7 Ocak 2020 08:31
  • 1.787

Özellikle bankacılık sektörünün tüketici sözleşmeleri konusunda çeşitli mağduriyetlere sebebiyet verdiğini belirten Bilinçli Tüketiciler Derneği Genel Başkanı Ömer KESER bir yasal düzenleme ile tüketicilerin bankalar ile sözleşme imzalamadan önce inceleme, araştırma ve mukayese yapabilmesi için 24 saat süre verilmesi zorunlu hale getirilmelidir” dedi.

Bilinçli Tüketiciler Derneği Genel Başkanı Ömer KESER’in konuyla ilgili açıklaması aşağıdadır:

Bankalar son günlerde tüketici hakları alanında çeşitli konularda mağduriyetlere imza atmaktadır. Banka Kartı ve Kredi Kartı almak isteyen tüketiciler sözleşmeleri imzalamalarına rağmen bir nüshasını alamadıkları için derneğimize şikayette bulunmuştur. 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun bankaları;  sözleşmenin bir nüshasını tüketiciye vermek ile yükümlü tutmaktadır. Bu yasal düzenlemelere rağmen bankalar tüketicilerin bu hakkını alenen ihlal etmeye devam etmektedir.

Yine bankalar hazırladıkları standart sözleşmelere müdahale ettirmediği gibi tüketicilerin okumaları ve sorgulamaları için yeterli zaman vermemektedir. Bankalar bu sözleşmelerin herhangi bir maddesini değiştirmek veya ekleme/çıkartma yapmak isteyen tüketicilere nazikçe kapıyı göstermektedir. Tüketici ile banka arasında yaşanan uyuşmazlıklarda ise hakem heyetlerine ve mahkemelere ilk sunulan delil ise tüketicinin hiçbir surette iradesinin yansımadığı bu sözleşmeler olmaktadır.

Söz konusu bu haksızlığın önüne geçilmesi amacıyla Tüketiciyi Koruma Kanunda değişiklik yapılması gerekmektedir. Yapılacak yasal düzenleme ile tüketicilere bankalar ile sözleşme imzalamadan önce inceleme, araştırma ve mukayese yapabilmesi için 24 saat süre verilmesi zorunlu hale getirilmelidir. Bu düzenlemenin hayata geçmesi ile tüketici bilgilenme hakkını etkin kullanabileceği gibi mağduriyetlerin azalması da sağlanabilecektir.

Yine bireysel kredi çekerken bankaların şart koştuğu hayat sigortası zorunluluğu tüketicileri mağdur etmeye devam etmektedir. Bankalar ihtiyaç dahilinde kredi talep eden tüketicilere (konut, otomotiv veya ihtiyaç kredisi) kredi verme şartı olarak hayat sigortası zorunluluğu öne sürmektedir. Tüketiciler ise faiz ve diğer masraflar ile birlikte sigorta yükü ile karşı karşıya kalmaktadır. Esas işleri bankacılık olan kurumlar ise ihtiyacı olduğu için bankadan kredi çekmek isteyen tüketicileri hayat sigortası poliçesini imzalamadığı takdirde kredi vermemekle tehdit ederek zor durumda bırakmaktadır.

Derneğimiz tarafından, sözleşme vermeyen ve hayat sigortasını zorunlu tutan bankaları ilgili kurumlara şikayet etmek üzere bir liste hazırlığı yapılmaktadır. Sözleşmenin bir nüshasını tüketiciye vermeyen bankaları Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’na (BDDK) ve sigorta konusunda tüketicileri zor durumda bırakan bankaları ise Hazine ve Maliye Bakanlığı Sigortacılık Denetleme Kurumu’na şikayet ederek sonuçlarını titizlikle takip edilecektir.

Tüketicilerimiz konuyla ilgili şikayetlerini derneğimizin www.bilinclituketici.org sitesinde bulunan “Şikayetim Var” linkinden ulaştırabilirler.

Ömer KESER

Genel Başkan